|
 |
| |
| Författare |
Meddelande |
Norrsken Pro spotter 0
Registreringsdatum: 08 december 2009 Inlägg: 2 Stenungsund
|
Postat: 08 dec 2009 04:18 Rubrik: Kollar ni hela plåten? (Nybörjarfråga) |
|
|
Hejsan!
Står precis i begrepp att börja med platespotting och har några praktiska frågor.
* Brukar ni även kolla in bokstäverna på en bil? om ni exempelvis möter en bil med numret ni söker och ser siffrorna men inte hinner se bokstäverna, brukar ni räkna detta då? Eller försöker ni genskjuta för att se hela nummerplåten?
* Är det vanligt med bildbevis, att man tar en bild på plåten i fråga? Vet att detta inte är en regel men nyfiken på hur ni andra gör.
* Hur noggranna är ni vid era iaktagelser, nöjer ni er med att numret är taget eller skriver ni upp tid och plats och kanske t.o.m. även vad det var för bil?
Mvh
Norrsken |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|
|
|
 |
|
 |
 |
| |
| Författare |
Meddelande |
Nillanil Elite spotter Spottade nummer: 424
Registreringsdatum: 14 mars 2009 Inlägg: 38 Ösmo
|
Postat: 09 dec 2009 11:23 Rubrik: |
|
|
Hej Norrsken!
Man behöver nödvändigtvis inte memorera bokstäverna, det viktigaste är att man förvissat sig om att skylten är svensk och följer de riktlinjer som nämns här på Plate under rubriken "Regler".
Hur man väljer att dokumentera sina spottar beror helt och hållet på utövaren. Jag vet att en del antecknar tid och plats, även fordonsdata, och ibland även med fotografier. Jag går den enkla vägen - jag bara spottar, registrerar och glömmer, för att sedan leta frenetiskt efter nästkommande nummer !
Som sagt, följer man bara reglerna, så räknas spottarna!
Jag önskar dig varmt välkommen till oss, och hoppas att du kommer ha roligt under ditt spottande!
Ha det gott!
Nilla  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|
|
|
 |
|
 |
 |
| |
| Författare |
Meddelande |
Norrsken Pro spotter 0
Registreringsdatum: 08 december 2009 Inlägg: 2 Stenungsund
|
Postat: 09 dec 2009 21:17 Rubrik: |
|
|
Tack så mycket för svaret, då kör jag på den enkla vägen.
Har sett en nummer 001 några dagar i rad men nu när jag väl har bestämt mig för att börja med spottandet så är bilen i fråga så klart puts väck, men skam den som ger sig.  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|
|
|
 |
|
 |
 |
| |
| Författare |
Meddelande |
Samara Regular spotter Spottade nummer: 209
Registreringsdatum: 27 april 2006 Inlägg: 146 Holmsund
|
Postat: 08 jan 2010 20:46 Rubrik: |
|
|
Jamen har du sett den så har du ju börjat, nu gäller det att se 002  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|
|
|
 |
|
 |
 |
| |
| Författare |
Meddelande |
Ignatiuz Regular spotter Spottade nummer: 147
Registreringsdatum: 12 mars 2010 Inlägg: 2 Stockholm
|
Postat: 17 mar 2010 14:13 Rubrik: |
|
|
Hakar på nybörjarfrågan:
Såg min första 001 efter registreringen idag och loggade den i systemet.
Jag trodde man skulle registrera hela regnumret, bilmärke och stället man såg dom, inte bara nummer i ordning. Kan man göra det?
Har senaste dagarna sett efterföljande nummer så jag hoppas kunna spotta dom igen snart  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|
|
|
 |
|
 |
 |
| |
| Författare |
Meddelande |
Nillanil Elite spotter Spottade nummer: 424
Registreringsdatum: 14 mars 2009 Inlägg: 38 Ösmo
|
Postat: 19 mar 2010 20:37 Rubrik: |
|
|
Hej Ignatiuz!
Här på Plate registrerar du bara siffrorna, så 001 = 1 osv. Jag skulle tro att det finns en lag som säger att man inte får föra såna register som kan kopplas till en enskild person och sen offentliggöra den. Men om du i din ensamhet har egna noteringar så är det helt okej.
Jag för min del är bara ute efter ett nummer !!
Ha det gott!
Nilla  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|
|
|
 |
|
 |
 |
| |
| Författare |
Meddelande |
Buttercup Regular spotter Spottade nummer: 158
Registreringsdatum: 28 juli 2010 Inlägg: 3
|
Postat: 28 jul 2010 14:54 Rubrik: ytterligare "nybörjar"frågor |
|
|
Hej!
Jag är ny här på platespotting men har "platespottat" lite till och från några år nu, utan att komma så lång..började om i vintras och hittade just denna förnämliga sida!
Men jag undrar:
- får man verkligen ta taxibilnummer? när jag lärde mig reglerna av två oberoende kompisar var det endast "vita" skyltar som räknades, alltså inte diplomatskyltar heller?
- Vad kommer namnet platespotting ifrån? jag har hört benämningen "bilbingo" vilket ju inte är så logiskt. Fast det vore ju käckt med ett svenskt namn |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|
|
|
 |
|
 |
 |
| |
| Författare |
Meddelande |
MrsL Pro spotter Spottade nummer: 965![]()
Registreringsdatum: 26 oktober 2004 Inlägg: 294 Norsborg
|
Postat: 28 jul 2010 15:20 Rubrik: |
|
|
Beträffande taxibilars skyltar så har de ju det "riktiga" reg.numret som de skulle ha som "civil" bil och de är enligt gällande form tre bokstäver och tre siffror. Diplomatskyltar har ju en helt annan ordning på bokstäver och siffror, det är därför de inte får räknas.
Det är alltså formen på reg.numret (tre bokstäver och tre siffror) som gäller, inte färgen på skylten. Och så ska de ju vara svenska. Finska, som också har tre bokstäver och tre siffror, gäller inte. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|
|
|
 |
|
 |
 |
| |
| Författare |
Meddelande |
Buttercup Regular spotter Spottade nummer: 158
Registreringsdatum: 28 juli 2010 Inlägg: 3
|
Postat: 28 jul 2010 15:32 Rubrik: |
|
|
Tack! då öppnas ju plötsligt helt nya möjligheter för mig  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|
|
|
 |
|
 |
|
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet Du kan inte svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet
|
|
|
|